شرکت صنایع غذایی ایرانیان خوراک پارس

با خواص حبوبات آشنا شویم حبوبات از جمله گیاهان پروتئینی هستند که مقدار زیادی پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی مثل آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم دارند. این مواد غذایی کم چرب خواص زیادی دارند که برای بدن بسیار مفید است. مدت‌هاست که افراد گیاه‌خوار حبوبات را منبع پروتئین خود می‌دانند و از این مواد غذایی فوق‌العاده مفید برای تأمین نیازهای خود استفاده می‌برند. با این حال همه می‌دانیم که حبوبات از نظر برخی از اسیدهای آمینه کمبود دارد و پروتئین‌های آن نیز کامل نیست. برای همین است که حبوبات را اغلب با مواد غذایی دیگر مثل غلات و مواد غذایی چرب مصرف می‌کنند تا کمبود اسیدهای آمینه آن جبران شود. البته لزومی ندارد همه‌ی این مواد غذایی متنوع را یک جا و در یک غذای مصرف کرد. در فرهنگ‌های مختلف از این مواد غذایی به طور متنوع استفاده می‌شود. در هند برنج با عدس مصرف می‌شود غذایی شبیه به عدس پلوی خودمان. در برخی از کشورهای آسیایی پوره‌ی نخود را با دانه‌های کنجد می‌خورند و یا سوپ ذرت با لوبیا درست می‌کنند. در آشپزی ایرانی نیز همین کار را می‌کنیم مثلاً در آش چندین نوع حبوبات مثل لوبیا، نخود و عدس استفاده می‌کنیم. در واقع در هر فرهنگی تلاش می‌شود به نوعی از خواص حبوبات به بهترین نحو استفاده شود. اما برخی از افراد با حبوبات مشکل دارند. یعنی نمی‌توانند به خوبی این مواد غذایی را هضم کنند و بعد از مصرف حبوبات از گاز یا نفخ رنج می‌برند. در اینجا چند راهکار ارائه می‌دهیم که تا حدودی این مشکل را کم می‌کند. شما می‌توانید دانه‌های خشک حبوبات را خریداری کنید که نیاز دارد به خوبی پخته شود و یا این که از کنسرو آن استفاده کنید. حبوبات کنسرو شده سال‌ها قابل استفاده‌اند و تاریخ مصرف دارند اما ما به شما توصیه می‌کنیم کنسروهایی را خریداری کنید که در سال اول تولید هستند. حبوبات کنسروهای چند ساله معمولاً سفت می‌شوند. بهتر است قبل از پخت یک شب کامل آن‌ها را در آب خیس کنید و در یخچال قرار دهید این کار باعث می‌شود حبوبات زودتر بپزند و آنزیم‌های بیشتری آزاد کنند که باعث هضم راحت‌تر آن‌ها می‌شود. یک راه سریع‌تر دیگر این است که حبوبات را در آب به مدت دو دقیقه بجوشانید و سپس از روی گاز برداشته و بگذارید به مدت یک ساعت در همان آب خیس بخورد. توصیه می‌کنیم زمانی که نخود را یک شب خیساندید مقداری نمک هم به آب آن اضافه کنید و زمانی که می‌خواهید بپزید آب آن‌را خالی کرده و نخودها را شستشو داده و بپزید. توجه داشته باشید که عدس و لپه نیازی به خیس کردن ندارند. برای پخت حبوبات لازم است که آن‌ها را در مقدار زیادی آب سرد بریزید و روی گاز قرار دهید. نمک اضافه نکنید زیرا این کار باعث می‌شود حبوبات سفت شده و زمان پخت آن طولانی‌تر شود. در هنگام پخت می‌توانید در ظرف را گذاشته یا بدون در، آن‌ها را بپزید. گذاشتن در ظرف باعث می‌شود حبوبات نرم‌تر شده و برای استفاده در سوپ، آش یا پوره مناسب‌تر باشد. در حالت بدون در حبوبات درسته تر پخته می‌شوند و برای استفاده در خورش‌ها یا سالاد مناسب هستند. حبوبات همچنین سرشار از موادی به نام فیتونوترینت‌ها هستند که با بیماری‌های مختلف مقابله می‌کنند. حبوبات منبع خوب فولات محسوب می‌شود که در مادران باردار باعث رشد خوب جنین می‌شود و خلاصه اینکه هرچه خوبان همه دارند حبوبات، همه ی آنها را یکجا دارد. پس این دانه های خوشمزه را در رژیم غذایی خود بگنجانید و از آنها لذت ببرید
عدس
شاید انگشت شمار باشند تعداد افرادی که مثلاً عدس پلو یا عدسی دوست ندارند. عدس طعم خوبی به غذا می‌دهد و شایستگی آن را دارد که پای ثابت سفره‌هایمان باشد. به خاطر این که در بین حبوبات دیگر حاوی بیشترین میزان آهن می‌باشد. عدسها، عضوی كوچك ولی مغذی از خانواده گیاهان بُنشنی هستن... ادامه مطلب

لپه
لپه منبع غنی فیبر هم هست و به همین دلیل برای پیشگیری از یبوست، کاهش کلسترول خون،‌ تنظیم قندخون و کاهش بیماری‌های قلبی – عروقی توصیه می‌شود. عامل دیگری که باز هم لپه را در کاهش بیماری‌های قلبی – عروقی و تنظیم فشارخون برجسته می‌سازد، وجود پتاسیم است. به طوری که هر واحد آن ... ادامه مطلب

لوبیا چشم بلبلی:
خواص درمانی لوبیا چشم بلبلی دانه ی لوبیا چشم بلبلی برای تقویت معده استفاده می شود و پخته و آب پز آن را می خورند و معتقدند ضمن این كه غذای خوبی است برای از بین بردن كرم معده نیز مفید است. در چین از لوبیای چشم بلبلی به عنوان تونیک، مقوی تسکین دهنده ی تشنگی استفاده می شود و معتقد... ادامه مطلب

لوبیا چیتی:
لوبیا‌چیتی که به آن لوبیای رومی هم می‌گویند، یکی از محبوب‌ ترین لوبیاها در بین ایتالیایی‌ها، پرتغالی‌ها و ترکیه‌ای‌هاست. خیلی‌ها معتقدند که طعم این لوبیا نسبت به لوبیای‌سفید و حتی قرمز بهتر است و با خوردن آن کمتر دچار نفخ می‌شوند اما هنوز شواهدی که نشان بدهند کدا‌م... ادامه مطلب

لوبیا قرمز:
لوبیا قرمز که به‌خاطر شکل و شمایلش به آن لوبیای فلفلی یا لوبیای کلیوی هم می‌گویند، بومی نواحی شمالی کشور هند است. این لوبیا در بین آمریکایی‌ها طرفداران بسیاری دارد. لوبیا قرمز حاوی سدیم پائین و پتاسیم بالا است كه می‌تواند برای افراد مبتلا به فشارخون مفید باشد و به دلیل ق... ادامه مطلب

نخـــود:
متأسفانه امروز نخود که یک ماده غذایی بسیار مفید و پرانرژی است از سفره ایرانیان در حال حذف شدن است و کمتر شاهد استفاده آن در رژیم غذایی هستیم. با افزایش مصرف غذاهای خارجی و فست‌فود در سفره‌های ایرانی مصرف این ماده غذایی در طول روز و حتی در سال بسیار کمتر از گذشته شده است. نخو... ادامه مطلب